Tikaani -Livet med en Alaskan malamute.

Direktlänk till inlägg 15 januari 2016

Robban, Samojed, Malamute.

Av Tikaani - 15 januari 2016 22:00

Hejsan! Robban här nu!


Tikaani växer som ett monster :) !


Jag jämför ju mycket med Samojeden jag växte upp med och jag vet inte hur jag ska förklara, ser mycket likheter, men mycket som antagligen raserna är kända för. Våran malamute är en pålitlig tjej som älskar att umgås bara för att umgås, man märker liksom att hon vill vara en del av oss i familjen, vilket vi uppskattar väldigt mycket. Hon kommer inte o lägger sig hos en för att hon vill att man ska klappa henne, hon vill helt enkelt bara vara nära oss. Jag själv blir ganska tagen av det för det blir stort o känslosamt! 

Tikaani kan man ha okopplad och hon är mer pålitlig och håller sig nära oss :) Vi kommer definitivt att skaffa en till Alaskan Malamute! MINST en till haha! 

 

Samojeden vi hade var mer energifylld och vad man kan säga lite hetsig och galen! Henne kunde man inte ha okopplad, hon stack och var borta läääänge! Även som valp!

Men hon var fin! Riktigt fin!



Den var från NikzBlues kennel. Kennelnamnet var

Starlight Candy, men på nåt sätt så blev hennes namn Smulan. Det var en riktigt bra Samojed faktiskt! Jag önskar att jag hade kunskap om tävlingar när jag var yngre för det var en riktigt bra draghund, hon ÄLSKADE att dra mig på mina inlines.

Vi var ute och åkte i Ur & Skur. Hon vann mycket utställningar när hon var valp, men mina föräldrar slutade med utställningar. Tror inte det fanns tid för det, samt att vi flyttade från Stockholm till Bollnäs..

Vi var tvugna att avliva henne hösten 2009 efter att hon fått cancer i livmodern.. Det var en riktigt jobbig tid i mitt liv. Hon hade ju varit med i hela min ungdom och början av mitt vuxna liv.. 

 

Men var mycket roligt o gott med hennes beteede med! Henne kunde INGEN, varken tik eller hane sätta sig över. Hon var en alpha. 
Har många goda minnen när hon sabbade älgjakten i byn då hon löpte. Och hanhundarna åkte på stryk av henne när dom försökte nåt! haha!

Morsan o farsans hundar hittar fortfarande saker, ben, älghuvud osv. i diket dom har på ena sidan av gården dom har efter Smulan. Hon kom hem med allt möjligt efter hennes frihetsturer!             

 

Här är en bild på Smulan :) 

 

 

 

Här är några nya bilder på Tikaani :) 

          

Ha det bra! 

mvh Robban



P.S

om ni har något bra tips gällande draghundar och utrustning så vill jag gärna ta del av dem! :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tikaani - 14 december 2015 15:56

"Sju av tio svenska husdjursägare köper alltid eller ibland julklappar till sina husdjur", enligt en undersökning av Animail.   Då är man inte ensam om det då!    Här är Tikaanis julklappar från Bullerbox.se , det var fina grejer tycker jag.   ...

Av Tikaani - 13 december 2015 20:07

Tidigare idag så var vi ner till tjärn och gick ut på isen med Tikaani. Hon har ju varit ute på isen förut men inte lika långt ut och länge som idag. Hon tog det lite försiktigt i början och det var väl lite halt tyckte hon- Men efter ca 5 minuter bl...

Av Tikaani - 10 december 2015 09:23


     Jag funderar på att göra eget godis till Tikaani. Men jag vill att det ska vara så nyttigt som möjligt. Det är något som hon ska få lite då och då och inte hela tiden. Jag har kollat runt efter recept på internet, och det finns ganska my...

Av Tikaani - 7 december 2015 20:27

Vi har varit borta sedan i fredags, så därför har det varit tyst här. Vi har varit ute i skogen och kom hem idag. Tikaani har lekt massor, nosat och strosat i skogen. Tikaani har växt om Disa (japanska spetsen) nu, när vi var där sist var hon mindre ...

Av Tikaani - 3 december 2015 21:40


Kan du se skillnad? Can you see the difference?         Tänkte lägga ut lite fakta bara för kul, då det är många som blandar ihop eller inte tror att det är någon skillnad på Alaskan malamute och Siberian husky.   Posting som facts just fo...

Presentation

Om Tikaani

Namn/name: Tikaani

Ras/breed: Alaskan Malamute
Född/born: 2015-09-02

Kön/gender: Tik/Female 

 

Den här bloggen handlar om livet med våran Alaskan malamute, Tikaani. Här kommer man att kunna följa hennes utveckling och vardag.  

Follow Tikaani on Instagram! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards