Tikaani -Livet med en Alaskan malamute.

Direktlänk till inlägg 16 november 2015

Helgen + lite till.

Av Tikaani - 16 november 2015 20:21

Hejsan!
Det var några dagar sen vi skrev här på bloggen, vi har varit hos Robbans föräldrar ute i skogen, som jag säger. Så vi har inte hunnit med att skriva. Tänkte berätta lite kort om helgen och hur det gick, eftersom Tikaani har träffat två nya hundar. Och så lägger jag ut lite bilder.


Men först så ska jag börja med att berätta att det märks att Tikaani har växt under tiden sen hon flyttade hit, vet inte om det syns på bilderna men vi kan se det. Sen har hon även växt i sig själv, så att säga. Alltså att hon vågar ta mer plats här och leker och busar mera. Hon "pratar" också mer, och vi börjar förstå vad hon menar med sina ljud och hennes kroppsspråk. Vi kan se när hon vill gå ut, men det är ju lätt för då gnäller hon. Och oftast ligger vi redan steget före så vi är redan på väg ut. Sen har hon "wow wow"'-ljud för när hon vill leka eller att vi ska busa med henne.


(Sen en sak som jag märkt sedan vi skaffade hund, är hur mycket folk skräpar ner!    Det är så tråkigt tycker jag, spelar ingen roll vart man går (förutom i skogen typ) så är det skräp. Det känns så dumt när det finns så bra med soptunnor. Det är allt från ciggarettpaket, flaskor, påsar till skinkpaket med skinka i och massor av annat. Så ibland när det är farliga saker som ligger på backen så får vi plocka upp det för vi vill inte att varken våran hund eller någon annans ska få i sig eller göra sig illa, inte något barn heller för den delen. Glas och saker i plast, metall o.s.v Sen vill jag säga att vi plockar alltid upp efter våran hund, när hon bajsat. För det är inte heller något som är roligt, att trampa i. Behövde bara få skriva av mig lite om det..)


Nu till helgen, vi var ju till Robbans föräldrar. Där fick Tikaani träffa Vilda & Disa, deras hundar. Tikaani har ju träffat andra hundar också, när vi varit ute. Men vi tyckte att det var bra att Tikaani fick träffa hundar under en längre tid för att se hur det går o.s.v, och speciellt eftersom det är hundar vi känner och litar på. Det gick i alla fall bra, med hundarna. Det ända var väl att Tikaani var lite mer leksugen än vad dom var. Det har också gått bra för Tikaani att vi var där över helgen, hon har inte visat några tecken på att hon skulle blivit stressad eller så. Tvärtom verkar hon mått väldigt bra, precis som hemma. Sen så har ju vi varit ute mycket i skogen och på stigar m.m Tikaani älskar ju verkligen att vara i skogen och busa, klättra på stenar och springa under granar. Och nu var det ju verkligen fri tillgång till naturen precis utanför dörren. Så helgen har bara gått bra och vi alla är nöjda och glada. Det var också roligt att det kom lite snö på söndagen, synd att den försvann så fort. Men jag hörde att det skulle komma mer snö i helgen så det ska bli jättekul - om den får stanna också! 

 

 

Här kommer några bilder från helgen, fick inte med allt för man är så uppslukad av att se när hon njuter i skogen och busar med dom andra hundarna så det blir svårt att få med allt.

                           

   

- Sista bilden är från idag när vi var ute här hemma, och Tikaani klättrade på stenar, det tycker hon är roligt!

 

Nu ska vi gå och lägga oss, och så ska vi bli bättre på att uppdatera här!     

 

/Emilie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tikaani - 15 januari 2016 22:00

Hejsan! Robban här nu!   Tikaani växer som ett monster :) !   Jag jämför ju mycket med Samojeden jag växte upp med och jag vet inte hur jag ska förklara, ser mycket likheter, men mycket som antagligen raserna är kända för. Våran malamute är e...

Av Tikaani - 14 december 2015 15:56

"Sju av tio svenska husdjursägare köper alltid eller ibland julklappar till sina husdjur", enligt en undersökning av Animail.   Då är man inte ensam om det då!    Här är Tikaanis julklappar från Bullerbox.se , det var fina grejer tycker jag.   ...

Av Tikaani - 13 december 2015 20:07

Tidigare idag så var vi ner till tjärn och gick ut på isen med Tikaani. Hon har ju varit ute på isen förut men inte lika långt ut och länge som idag. Hon tog det lite försiktigt i början och det var väl lite halt tyckte hon- Men efter ca 5 minuter bl...

Av Tikaani - 10 december 2015 09:23


     Jag funderar på att göra eget godis till Tikaani. Men jag vill att det ska vara så nyttigt som möjligt. Det är något som hon ska få lite då och då och inte hela tiden. Jag har kollat runt efter recept på internet, och det finns ganska my...

Av Tikaani - 7 december 2015 20:27

Vi har varit borta sedan i fredags, så därför har det varit tyst här. Vi har varit ute i skogen och kom hem idag. Tikaani har lekt massor, nosat och strosat i skogen. Tikaani har växt om Disa (japanska spetsen) nu, när vi var där sist var hon mindre ...

Presentation

Om Tikaani

Namn/name: Tikaani

Ras/breed: Alaskan Malamute
Född/born: 2015-09-02

Kön/gender: Tik/Female 

 

Den här bloggen handlar om livet med våran Alaskan malamute, Tikaani. Här kommer man att kunna följa hennes utveckling och vardag.  

Follow Tikaani on Instagram! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards